vrijdag 8 september 2006

Kirgizië: Gevulde matrjosjka

Mijn favoriete voormalige sovjetstaat, Kirgizië, is weer in het nieuws. Nou ja, in het nieuws... Een kort berichtje in The Moscow Times van vanmorgen.

Wat schetst mijn verbazing: oud-parlementsvoorzitter Omoerbek Tekebajev is gearresteerd. Op nogal schaapherdersachtige wijze: de douane in Warschau vond in een matrjosjka (zo'n pop met steeds kleiner wordende poppetjes erin) geen steeds kleiner wordende poppetjes, maar 600 gram heroïne. Foei, Omoerbek, dat had je me niet verteld, toen we vorig jaar in het parlement na een opwindende zitting even stonden te babbelen over de tulpenrevolutie, die geen revolutie was.

Tekebajev, was dat niet die man die een paar maanden lang adviezen kreeg van een Nederlandse oud-griffier van de Tweede Kamer? Jazeker, ik schreef er zelfs een stukje over (en Trouw ook).

Update 1: Willem Hendrik de Beaufort, de oud-griffier, laat weten: ,,Ik twijfel er niet aan dat dit een operatie is van de of een Kyrgyzische geheime dienst (geholpen door Russen?). Tekebayev is de onschuld en de onhandigheid zelf maar de President haat hem nog steeds."
Ik denk dat De Beaufort weleens gelijk kan hebben.

Update 2: Er lijkt een vloek te rusten op mijn gesprekspartners in Kirgizië. Met Bajaman Erkinbajev liep het nog slechter af... (lees hier)

Geen opmerkingen: