donderdag 15 juni 2006

Pot in Petersburg

Kort geleden sprak ik even met Cor Pot, de volgende afstammeling van de Oranjes die het Russische voetbal gaat redden. Pot wordt assistent-trainer van Zenit Sint-Petersburg of beter, hij is het al. Want onlangs leidde hij - op zijn verjaardag - de eerste training van de tweede seizoenshelft. ,,Het is voor het eerst in mijn leven dat zelfs journalisten voor mij hebben gezongen’’, zei Pot.

Wie hoofdtrainer wordt, is een groot geheim. Behalve dan in Sint-Petersburg, de rest van Rusland, Nederland en Zuid-Korea. Want het is wel duidelijk dat het Dick Advocaat wordt. Hij was eerder al in beeld als bondscoach, maar de Russen kozen voor Goes Chiddink.

Advocaat wil niet dat zijn naam al wordt bevestigd door mensen van de club, want in zijn contract met de Zuid-Koreaanse voetbalbond staat een strafclausule. Als hij voor het WK ergens anders zijn handtekening zet, dan moet hij dokken. Zoiets.

We wisten al dat de nieuwe trainer op het WK actief is. Pot wilde aan Russische journalisten vandaag kwijt dat het om een Nederlander gaat. ,,En er zijn er maar vier.’’ (Behalve Advocaat zijn dat Beenhakker, Van Basten en Hiddink, die dus al onder de pannen is.)

Het geheim dat geen geheim is, leidt tot grappige vragen. Zoals: ,,Als u de naam niet mag noemen, kunt u dan misschien zeggen of de nieuwe trainer nu bondscoach van Zuid-Korea is?’’

Ik stelde er ook een paar:

,,Wanneer heeft u Leo Beenhakker voor het laatst gesproken?’’
Pot lacht.

Over de strafclausule.
,,Dat kost zeker flink wat wons (de munteenheid van Zuid-Korea)?’’

Dat zal nog wel een paar weekjes zo doorgaan, vrees ik...

Geen opmerkingen: