donderdag 15 juni 2006

Foute boeken

Vanaf vrijdag ben ik in Nederland, voor twee weken. Hier kom ik onder meer een stapel boeken ophalen, die mijn bloggende vriend Hayo voor mij op de kop heeft getikt. Ik was er als de kippen bij, toen mij bekend werd dat Kruidvat een hele serie boeken uit de Russische literatuur voor een prikkie op de markt bracht.

Dat was maar goed ook, want een paar dagen na mijn aankoop brak er een relletje uit over de serie. Lees maar in onderstaand bericht.

‘Russische bibliotheek’ Kruidvat moet uit handel

Amsterdam - Drogisterijketen Kruidvat moet een cassette met hoogtepunten uit de Russische literatuur onder de naam Russische Bibliotheek binnen drie dagen uit de handel nemen. Dat heeft de rechtbank in Amsterdam donderdag geoordeeld in een kort geding dat Uitgeverij G.A. van Oorschot, die sinds 1953 de monumentale Russische Bibliotheek uitbrengt, had aangespannen.
Company of Books, de uitgever van de cassette die Kruidvat verkoopt, moet de inbreuk op het merk Russische Bibliotheek binnen drie dagen staken. De rechter legde een dwangsom van 5000 euro per dag of 1000 euro per verkochte cassette op als de gedaagde zich niet aan het vonnis houdt.

1 opmerking:

Frans Boerlage zei

Remco, dit had je me eerder moeten melden, want op de Russische chat had ik al een maand of twee geleden gemeld dat deze verzameling te koop zou zijn bij Kruitvat!