woensdag 22 maart 2006

In Wit-Rusland (21) - Sigarettendans

Lang niet iedereen steunt de straatprotesten in Minsk. Toen ik gisteravond laat een taxi aanhield, begon de chauffeur direct op onprettige, verwijtende toon te zeuren over die 'zwervers' die het plein bezetten. Loekasjenko had met 82 procent gewonnen, klaar uit.

Na een minuut of twee merkte ik de mogelijke oorzaak van zijn agressieve stijl van spreken. Een walm van alcohol kwam mij tegemoet, terwijl hij rechtsaf sloeg.

In de bar van mijn hotel haalde ik een pakje sigaretten. De barman was volkomen dronken, maar dacht erg cool te zijn. Ik kon mijn lachen nauwelijks inhouden, toen hij een soort lapdance uitvoerde met mijn pakje sigaretten. Onhandig, maar ritmisch verwijderde hij het plastic om het pakje, scheurde de zilverkleurige folie eraf, schoof alle sigaretten in een mooie pose uit het pakje en deed er trots ook nog lucifers tussen. Aan het einde van zijn dans kon ik dus alle sigaretten terugschuiven in het pakje.

Rare Wit-Russen en alcohol, het blijft een merkwaardige combinatie.

Geen opmerkingen: