woensdag 22 februari 2006

Verkeerd bootje

De dag van de verdediger van het moederland, die morgen als vanouds in Rusland wordt gevierd, is wat mij betreft nu al een succes. Een enorme blunder heeft gezorgd voor commotie onder de Russische legerleiding.

Toevalligerwijs is het onderwerp van gesprek een billboard en laat dat nu net het thema zijn van een column die ik onlangs schreef voor Mperiod. Ook in mijn verhaal in de GPD-kranten van morgen over de Russische koopziekte komen de 12.000 reusachtige billboards die Moskou telt aan bod.

Maar met dat ene bord is dus wat bijzonders aan de hand. Van harte gefeliciteerd met de dag van de verdediger van het moederland, staat er te lezen naast een enorm oorlogsschip. Maar welk oorlogsschip is eigenlijk afgebeeld (zie foto hieronder)? Het legendarische Amerikaanse (vijand, vijand, vijand!!!) battleship Missouri! Oeps, foutje.

Helaas hebben Russen, en zeker militairen en al helemaal hooggeplaatste officieren, weinig gevoel voor humor. Woedend waren ze, de bobo's met hun wapentuig.

Nog leuker is dat de billboards deel uitmaken van een grootschalige propagandacampagne die Russen weer vaderlandslievend moet maken. Inderdaad een foutje van het reclamebureau, zegt het ministerie van defensie. Maar wat stond er in augustus op billboards ter ere van de nationale marinedag? Een Amerikaans fregat...

Geen opmerkingen: