woensdag 18 januari 2006

Treintjes

Op de zeer vermeldenswaardige en gewaardeerde weblog van collega Van Beemen uit Parijs (http://oliviervanbeemen.blogspot.com) pocht collega Van Beemen over de Franse treinen. Die rijden wat harder dan de Nederlandse. Maar da's logisch, want welk bedrijf presteert treuriger dan de NS.

Nu kom ik al heel wat jaren in Rusland, maar ik heb hier nog nooit meegemaakt wat ik in Nederland doorgaans kreeg te verduren. Ik som op:
- draadbreuken
- stroomstoringen
- wisselstoringen
- deuren gaan niet dicht
- deuren gaan niet open
- machinist is spoorloos (leuke woordspeling ging per ongeluk)
- machinist heeft zich verslapen
- spoor is uitgezet vanwege de hitte
- spoor is gekrompen vanwege de vorst (het is hier nu -30, maar de treinen rijden)
- spoor is te glad vanwege herfstbladeren
- zelfmoord
- reguliere vertragingen
- werkzaamheden
- trein doet het niet
- machinist vergeet te stoppen op mijn station
- er ligt iets op het spoor
- de stoplichten doen het niet
- (ik quote de reden voor de vertraging:) ,,Reizigers zijn te langzaam in- en uitgestapt.''
- (idem:) ,,We krijgen geen toestemming om door te rijden.''
- een bommelding
(- de trein die station Amersfoort torpedeerde, tel ik niet mee, want daar zat ik niet in)

Vergeet ik nog wat? Vermeld je eigen ervaringen hieronder!

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Remco, je vergeet nog iets, namelijk het verschil in de stations!
In Moskou zijn ze veel aantrekkelijker dan de saaie NS-stations!!!!!!!!!!!!!

Remco Reiding zei

Absoluut waar, had ik niet aan gedacht. Maar... is Nederland niet in alle opzichten saaier dan Rusland? Ik bedoel: je kunt veel van Rusland zeggen in negatieve zin, maar niet dat het leven hier saai is.

Anoniem zei

even van nieuwsgerigheid - welke deel van Moskou regio reed je met trein en hoe vaak???
ter info - ik kom zelf uit Moskou...
Oxana

Remco Reiding zei

Hallo Oxana, здравствуйте Оксана,

Ik heb heel wat met de trein gereisd. Vooral langere stukken (naar en/of vanuit Rostov, Simferopol, Kursk, Belgorod bijvoorbeeld). Maar ook bijvoorbeeld naar Sergejev Posad en andere plekken rond Moskou.

Het is natuurlijk niet helemaal eerlijk om die lange trajecten te vergelijken met pakweg Amersfoort-Utrecht. Want vijf minuten vertraging maak je sneller goed als de afstand 1000 kilometer is dan als het maar 20 km. is.

Maar... ook de metro - die wellicht nog het beste is te vergelijken met de treinen in het kleine Nederland - functioneert hier uitstekend. Elke twee, drie minuten een nieuwe metro. Zelden problemen.

Hoe ben je bij mijn weblog terechtgekomen?

Dank voor je belangstelling.

Groet,
Remco

Anoniem zei

Nu zijn er bij de aanleg van het NS-spoorwegennet aanzienlijk minder mensen om het leven gekomen dan bij de iets te veel geroemde Moskouse metro...
Overigens is het werkwoord citeren, niet quoten.

Remco Reiding zei

Ik vind dat je de Moskouse metro niet genoeg kunt roemen als we het hebben over functioneren en punctualiteit (of mogen die woorden ook niet?). De dubieuze wijze waarop mensen zijn ingezet bij de bouw staat hier niet ter discussie, al is het goed dat je het vermeldt.

Uit de Van Dale:
quo·te (de ~)
1 (~n) quotum
2 citaat

quo·ten (ov.ww.)
1 citeren

Maar citeren is natuurlijk beter Nederlands, hoewel dit een weblog is en daarop wat mij betreft minder puristische terminologie ook welkom is.

Anoniem zei

hi, ben ik weer.
ha - vergelijken - 2 uur Delft-Amersfoort reizde ik 1/2 jaar voor werk. tuurlijk 1 keer per maand was het 3-4 uur i.v. 2, vooral met die sneuw.
of 3 uur Moskou-Korovino (dacha). meest interessant is dat er is geen toilet in de trein...3 uur...
wat is erger - moelijk te zeggen.
O! Russische trein is als Ned fits - ze werken in ieder geval/conditie/weer etc :)

Je blog is bekend door iemand van onze rus forum: www.rassvet.com
je welkom :)
Oxana