woensdag 21 november 2007

Stalin deugt

Ik viel zowat van mijn stoel, toen ik vorige week The Moscow Times doorbladerde. Het door het Kremlin opgerichte televisiestation Russia Today had een tamelijk opvallende advertentie geplaatst.

Russia Today ("Proud to be different") wil op objectieve (lees: propagandistische) wijze berichten over Rusland. In het Engels, voor ons buitenlanders. Op deze wijze moet ook het imago van Rusland in het Westen verbeteren.

Hoe probeert Russia Today ons nu te overtuigen dat we het mis hebben en dat Rusland helemaal geen neofascistische politiestaat is maar een geweldig land met prachtige mensen, evenals de Sovjetunie? Met Josif Stalin. Een paginagrote advertentie was gevuld met zijn foto. Daaronder stond de shockerende tekst: "Stalin wrote romantic poetry. Did you know this?"

Ik moet zeggen: het werkt. Ik ben volledig bekeerd. Rusland deugt dus, net als de Sovjetunie, en Stalin was bovenal een romantische dichter.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Deze advertentie had ik ook gezien, wist niet of ik hem ironisch op moest vatten..

Propaganda? Ik krijg hier in Moskou toch niet het idee dat Stalin erg gewaardeerd wordt!

Misschien heeft iemand anders nog een verklaring?

jaap en lucie in rusland zei

In ieder geval deugt Poetin wel, want zijn plan is de overwinning van Rusland en nog meer leuks als je door Moskou rijdt.

Geen Sowjet staat meer, maar wel een partij, een leider en een volk...

Jelle Brandt Corstius zei

Dat zou een mooie posterslogan zijn: Hitler was a vegetarian. Did you know this?

Remco Reiding zei

@ jb: Tsja, daar heb ik ook aan gedacht, maar ik acht de staatsgestuurde collega's van Russia Today toch niet in staat tot zulke fijngevoeligheid.

@ jaap en lucie: de jaren dertig vergelijking, ja. Brave journalisten weigeren 'm (vooralsnog) aan het papier toe te vertrouwen.

@ jelle: hihi, ja, dat wist ik.