woensdag 4 juli 2007

Sotsji 2014?

Nog even en dan kiezen de grijze eminenties van het Internationaal Olympisch Comité welke stad de Olympische Winterspelen van 2014 mag organiseren. Wordt het Pyeongyang in Zuid-Korea, dat de beste waardering kreeg van de evaluatiecommissie? Of laten de hoge heren zich verleiden door de geldverslindende pr-campagne van het Russische vakantieparadijs Sotsji, nummer twee qua beoordeling? Salzburg (Oos) kan het vergeten, lijkt me.

Ik herinner me goed hoe ik jaren geleden als stagiair bij de sportredactie van het AD het IOC-corruptieschandaal op de voet volgde. Ik kan me niet voorstellen dat er erg veel is veranderd. Daardoor kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat het Russische charmeoffensief wel eens de doorslag kan geven. Als Poetin zich ermee bemoeit, dan gebeurt doorgaans wat hij wil.

Zo komt ook Ruslands wintersportparadijs Krasnaja Poljana tot stand. Poetin gaat er graag skiën. Dus staan oligarchen in de rij zijn grootse plannen voor het gebied waar te maken. Twaalf miljard dollar wordt erin gepompt, een groot deel komt van oliebonzen die loyaal zijn aan de president om hun geld niet te verliezen.

Lukt het Sotsji straks? De Russen beklaagden zich over brieven die onder de hotelkamerdeur van IOC-leden door waren geschoven. Daarin werd gewezen op de ondemocratische wijze waarop Rusland met betogingen van de oppositie omspringt en wat er nog meer niet deugt aan dit land. Maar het zou me niets verbazen als Sotsji zelf ook wat gevulde envelopjes onder kamerdeuren heeft geschoven. Met meer dan één briefje erin. Transparency International deelt Rusland niet voor niets in de categorie Gambia, Rwanda, Honduras in als het gaat om corruptie.

Ik ben benieuwd...

Geen opmerkingen: