woensdag 7 maart 2007

Kasparov on tour (6) - Bodyguards

In het restaurant van een hotel in Sint-Petersburg gaf Garri Kasparov vrijdag een paar interviews aan vertegenwoordigers van de internationale pers. Veel tijd was er niet, dus besloten Coen en ik van ons kwartiertje de man een half uur samen te maken. We waren uiteraard pas als laatste aan de beurt, na de belangrijke landen (Engeland, Duitsland) en belangrijke media (televisie).

Aan elk van de omringende tafeltjes zat een lijfwacht, stevige kerels met oordopjes in. Ook de volgende dag - tijdens de demonstratie van Een Ander Rusland - deden ze hun werk naar behoren. Toen Kasparov was uitgesproken, stormden leden van de ME naar voren. De oud-schaakkampioen werd in no-time uit de chaos weggehaald, zo snel dat het me zelfs ontging, terwijl ik onderaan de trap stond waarlangs hij moet zijn gevlucht.

Masja, die Kasparov volgt voor een documentaire, liet me aan de hand van mijn eigen foto's zien hoe de lijfwachten te werk gaan. Ieder staat aan een andere kant van Kasparov en ieder houdt een andere hoek in de gaten . Het klinkt logisch, maar als je het op beeld terugziet, maakt het toch indruk (zie bijvoorbeeld bovenstaande foto, al kan ik me in één man hebben vergist).

Tijdens het interview vroeg ik Kasparov of hij bang was. Hij had eerder zoiets gezegd na de moord op Anna Politkovskaja. Hij antwoordde:

"Natuurlijk. Heb je mijn bodyguards niet gezien? Mijn vrouw en pasgeboren baby zijn in New York. Ik wil hen niet blootstellen aan het gevaar dat ik loop. Je kunt mij niet zo makkelijk te grazen nemen als de vermoorde journaliste Anna Politkovskaja, maar niemand kan zich beschermen tegen staatsterreur. Ik denk dat het Kremlin zich zorgen maakt over de consequenties als ze mij aanvallen, maar we laten niets aan het toeval over."

Tot nu toe bleef het bij tamelijk onschuldige incidenten. In 2005 kreeg Kasparov een ei naar zijn hoofd geworpen. En vlak nadat hij had bekendgemaakt te stoppen met schaken om de strijd met Poetin aan te binden, werd hij aangevallen door een teleurgestelde fan. Met een schaakbord! Zie hier.

Geen opmerkingen: