donderdag 18 januari 2007

Terreurdreiging

Ik schreef al: het kan verkeren. Toen ik in de zomer van 2004 als correspondent in Moskou arriveerde, had ik nooit kunnen bedenken dat 2,5 jaar later dit belangrijk nieuws zou zijn: terreurdreiging in Rusland.

Terreurdreiging was destijds een vanzelfsprekendheid. Om de zoveel maanden ging het fluisterende gerucht dat het binnenkort weer raak zou zijn. Mensen stapten uit de metrowagon als ze een verdachte medepassagier zagen instappen. (Ik herinner me een verhaal over een donker meisje met een draadje uit haar rugzak: een walkman of een bom? Bij de volgende halte stroomde de wagon leeg, het meisje verbaasd achterlatend.)

Al een decennium lang was Rusland gewend aan aanslagen. Die hoorden erbij. Maar nu Poetin erin is geslaagd de Tsjetsjeense terroristen tot op de plee te achtervolgen en uit te schakelen, is het kennelijk nieuws: er dreigt een aanslag. En: Rusland dreigt (in sommige opzichten) een normaal land te worden. Dat u het weet.

1 opmerking:

Frans Boerlage zei

Toch ben ik er wel blij mee Remco.
Er straalt tegenwoordig iets uit van 'Dit is niet normaal meer'.
Rusland wordt eindelijk eens bewust van het terrorisme, dus wordt er door de bevolking eindelijk eens allert gereageerd.

Groeten!