woensdag 17 januari 2007

Kauwgomcrisis


(Agenten verwijderen kauwgom op het Tiananmenplein in 2002.)

Stop de persen, zoek een schuilkelder op en zet je televisie of radio op de rampenzender. Want China is boos op Rusland en als twee angstaanjagende kernmachten met elkaar ruziën, berg je dan maar.

Wat is de verpletterende oorzaak? Beijing is woedend dat het Chinese volkslied is gebruikt als achtergrondmuziek in een Russische commercial voor kauwgom. De eer van het land is geschonden, schreef het populaire dagblad People's Daily.

De ambassadeur in Moskou deed zijn beklag, stuurde een delegatie naar het ministerie van buitenlandse zaken, eiste onmiddellijke stopzetting van de commercial en een onderzoek naar deze schandalige streek. Maar het duurde natuurlijk even voordat er actie werd ondernomen. Want het was net orthodox Kerstmis, oftewel een excuus voor alle ambtenaren om zich te bezuipen.

Op 8 januari werd het spotje over Orbit White eindelijk van de televisie gehaald. Tot opluchting van Poetin ongetwijfeld, die zich toch al geen fan van kauwgom had getoond. Hij ergerde zich kapot aan de spelers van de nationale voetbalploeg die in plaats van het volkslied te zingen vrolijk aan het kauwgom kauwen (zie foto) waren.

Wrigley, de kauwgomproducent, en BBDO, de maker van het spotje, wisten niet hoe snel ze zich moesten verontschuldigen:

Igor Kirkchi, general director of BBDO, an advertising subsidiary of Omnigroup in Moscow, which designed the advert, said it was immediately withdrawn after complaints from the Chinese. "It was a monstrous misunderstanding'', he said.
"We bought the music and the rights to use it in an ad from an English company owning banks of music tracks intended for commercial purposes. It was impossible to determine that it was the Chinese national anthem by the name of the track."
De excuses mochten niet baten. China behoudt zich het recht voor gerechtelijke stappen te ondernemen. En geen Chinees die zich nog waagt aan de Amerikaanse Wrigley-kauwgom, meldt het Chinese dagblad People's Daily:

Sales of Wrigley gum had slipped in shops across Guangzhou since the ad became a sticking point last week, the People's Daily said, citing salesmen at supermarkets in the city, the capital of Guangdong province.
"University students are very patriotic, thus affecting sales of the gum," the owner of a shop near a university was quoted as saying.
Nearly 90 percent of those polled in an Internet survey said they would not forget Wrigley's gaffe, the newspaper said. Over 17,000 people said they would not buy Wrigley's gum again.
Tsja, waar twee honden vechten, zijn de Amerikanen dus weer eens de klos. Slim gedaan van de Russen en Chinezen.

Geen opmerkingen: