maandag 28 augustus 2006

In memoriam: Koetsjerevski

Jevgeni Koetsjerevski was te laat, veel te laat. Hij had duidelijk geen zin in een interview met een journalist. ,,Je hebt vijftien minuten'', bromde de trainer van Dnjepr Dnjepropetrovsk, nog voordat hij mij de hand had geschud.

Het interview duurde uiteindelijk bijna twee uur (op internet is alleen nog een aangepaste Engelse vertaling te vinden). Koetsjerevski was niet van zijn praatstoel af te krijgen. Het leverde een aardig verhaal op voor het Utrechts Nieuwsblad, want FC Utrecht zou tegen Dnjepr spelen om de Uefacup.

Dat ging zo. Mijn eerste vraag zette alle aanwezigen op het verkeerde been. Mijn tolk durfde niet te vertalen, de trainer van Dnjepr keek hulpeloos opzij. Op zijn gezicht stond af te lezen wat hij van mij dacht: wat is dit voor een malloot?

Ik herhaalde: ,,Oe vas est sobaka? Heeft u een hond?'' Koetsjerevski antwoordde voorzichtig bevestigend. ,,Hoe heet uw hond?'' Toen fonkelden zijn ogen en kwam er een glimlach te voorschijn. Koetsjerevski begreep mijn bedoeling en antwoordde: ,,Ajax.'' Wist Koetsjerevski wel dat Ajax niet geliefd is in Utrecht? ,,Nou, dan neem ik mijn hond maar niet mee'', antwoordde de trainer gevat. Het ijs was gebroken.

De opmerking dat Ajax dood is, want zijn eerste hond was overleden, moet het goed hebben gedaan in Utrecht. Nu is Koetsjerevski zelf dood. Hij verloor de macht over het stuur en reed met zijn Mercedes tegen een tegemoetkomende vrachtwagen. Hij overleed zaterdag op weg naar het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Een kleurrijk voetbaltrainer is er niet meer.

Geen opmerkingen: