dinsdag 18 juli 2006

G8: leiders en lijders (1)

Bij een gebrek aan noemenswaardige concrete resultaten tijdens de G8 Top barstte onverbiddelijk een discussie los over het optreden van de verschillende leiders. Wie deed het goed, wie niet en waarom? In een topacht mijn - deels persoonlijke - observaties.

8. Stephen Harper (Canada)
Cijfer: 0
Stephen wie? Hij kwam voor in het Media Handbook vol bruikbare praktische tips. Hoewel ik honderden communiqués en artikelen heb gelezen en meer dan een handvol persconferenties en briefings bezocht, kwam ik zijn naam daarna slechts één keer tegen. Nadat ik de afsluitende persconferentie van Poetin had verlaten, stond op een bordje de naam van Stephen Harper. Een bekende naam, dacht ik enigszins versuft van bergen informatie, een vooraanstaande Amerikaanse voorlichter of beleidsmedewerker ofzo. Toen er drie vragen over Canada waren gesteld, begon het me te dagen: dit was het staatshoofd van dat land.

Wie in drie dagen tijd geheel niet wordt genoemd door collega's of journalisten, wie zich als leider van een toch al niet al te aansprekende wereldmacht zo weinig profileert, verdient geen cijfer.

Geen opmerkingen: