zondag 16 juli 2006

G8: charme-offensief

Ik schrok me bijkant een hoedje, toen ik donderdag mijn accreditatie voor de G8 Top ging ophalen. ,,Hello. How are you today?'' Met een gladde glimlach werd ik begroet bij een loketje dat speciaal was bedoeld voor de persmuskieten wiens achternaam begon met de letter N, O, P, Q of R. Nog gekker: ze hadden mijn accreditatie er werkelijk liggen, vonden hem gelijk en gaven hem zonder gedoe.

Wat was hier aan de hand? Doorgaans kost het in Rusland "enige" moeite iets gedaan te krijgen. Dat is geen punt, want dat niet alles vanzelf gaat is ook de charme van het land, zeker in vergelijking met het overgeorganiseerde Nederland. Maar als je zo makkelijk aan je pasje komt, dan moet er iets flink mis zijn.

Nou ja, mis... Rusland is al maanden bezig met een enorm charme-offensief om het imago op te poetsen. De acties, die ook journalisten treffen, leveren een onwaarschijnlijk on-Russisch ordelijk tafereel op. Boten naar het perscentrum in Strelnja gaan vrijwel elk kwartier, vol of niet. In het perscentrum staan honderden computers met een opvallend snelle internetverbinding. Iedereen is tevreden, niemand foetert op Rusland en de Russen. Operatie Charme is wat de journalisten betreft geslaagd.

Geen opmerkingen: