woensdag 17 mei 2006

Bea in Riga

Beatrix Wilhelmina Armgard van Oranje-Nassau oftewel onze Majesteit, Koningin Beatrix dus, brengt vanaf maandag een bezoek aan Letland. Daarom schreef ik een verhaal over de Baltische Staten twee jaar na toetreding tot de Europese Unie. Je kunt het HIER lezen.

Om Vakantieman-achtige taferelen te voorkomen: de Baltische Staten liggen zo'n beetje schuin onder Scandinavië (dat zijn die drinkebroers met de ö en en doorgestreepte o in het alfabet). Ze behoorden een tijdje tot het Sovjetrijk en liggen linksboven Moskou. Moskou ligt weer... nou ja, ik geloof het wel.

Rond oud en nieuw was ik een weekje in Tallinn, Estland. En in juni 2004 bezocht ik al Riga, de hoofdstad van Letland. Beide steden zijn een absolute aanrader voor toeristen. Als je maar één stad wilt bezoeken, dan kun je moeiteloos een "weekendje weg" regelen voor weinig geld. De steden zijn niet zo duur en KLM vliegt voor 250 euro (inclusief belastingen) rechtstreeks naar Riga en Tallinn. En Easyjet bijvoorbeeld vliegt vanuit Berlijn naar Tallinn en Riga en vanuit Londen naar Tallinn. Ryanair vliegt vanuit Londen naar Riga.

Let wel op: toerisme in de hoofdsteden van de Baltische Staten is booming. Hotels zitten vaak vol.

1 opmerking:

Frans Boerlage zei

Ik ben er nooit geweest, en neem aan dat het er best wel mooi zal zijn, maar Natasha is er in haar jeugd wel eens geweest en heeft er (als Russische) nu niet echt veel leuke herinneringen aan!
Russen worden daar over het algemeen nu niet echt gewaardeerd!
Wat doet Bea daar dan, zij is tenslotte nazaat van Russische voorouders!