vrijdag 17 maart 2006

In Wit-Rusland (3) - zwarte leren jassen

Over timing gesproken. Ik had net mijn accreditatie opgehaald in het gebouw van MID, het ministerie van buitenlandse zaken, toen drie zwarte leren jassen in een cirkel om me heen gingen staan.

Om de hoek had ik een hoge tribune op poten zien uitsteken boven een beigekleurige muur: een voetbalstadion. Het was een fraai gezicht en als voetballiefhebber dacht ik: laat ik eens een foto maken.

Dus ik zocht een mooi plekje, probeerde het kolossale stadion op de plaat te zetten, maar helaas... de camera weigerde dienst. Na een beetje gepruts met mijn gloednieuwe apparaat drukte ik weer op het knopje. Opnieuw zonder resultaat.

Was het omdat ik daar wel erg lang stond te goochelen of hadden ze me gelijk al in de smiezen? Ik weet het niet, maar ineens stonden er drie mannen met dus - hoe cliché - zwarte leren jasjes om me heen. Bewakers, politie, KGB, geen idee. Maar het was mijn eerste kennismaking met politiestaat Wit-Rusland.

,,Wat bent u aan het doen?'' vroeg de een nors. Een nogal stomme vraag, vond ik, gezien het feit dat ik een camera in mijn handen had.
RR: ,,Ik maak foto's van het stadion.''
Leren jas: ,,Documenten!''
RR: ,,Waarom? Mag ik dan geen foto's van een stadion maken?''
Leren jas wijst naar gebouw achter mijn rug: ,,Dit is het hooggerechtshof.''
Ik pak schoorvoetend mijn accreditatie, die ik gelukkig net vijf minuten eerder eindelijk bij MID heb opgehaald.
Leren jas, nog steeds in zijn rol van speurneus, zoekend naar vijanden van het volk en buitenlandse spionnen die een revolutie willen ontketenen: ,,Waarom maakt u foto's van het stadion?''
RR: ,,Omdat ik voetballiefhebber ben.''
Leren jas: ,,Laat ze zien, die foto's.''
RR: ,,Ik snap het ook niet, maar mijn camera werkt niet meer.''
Leren jas nummmer 2: ,,Ik heb u twee foto's zien maken.''
RR: ,,Ik heb twee keer geprobeerd een foto te maken. Ik begrijp het ook niet, dit is een nieuwe camera, maar hij doet het niet. Kijk maar.''
(Ik laat zien dat de camera het niet doet.)
Leren jas geeft nog steeds niet op, want een buitenlander met een camera kan simpelweg niet een stadion op de plaat willen zetten: ,,Waarom maakt u hier een foto van het stadion? Er staan allemaal huisjes en bomen voor.''
RR: ,,Dat zie ik, maar waar anders?''
Leren jas: ,,Als u daar omhoog gaat en links afgaat, dan kunt u zelfs het veld zien.''
RR: ,,Dank u wel, dan ga ik daarnaartoe.''
Leren jas 2 tegen leren jas 1, die nu echt van slag is: ,,Schrijf zijn gegevens op.''
Leren jas 1 tegen leren jas 2: ,,Maar ik heb geen papier.''
Leren jas 2 tegen leren jas 1: ,,Dan schrijf je het maar op je hand.''

Schattig zo'n politiestaat.

1 opmerking:

Anoniem zei

Jansen en Jansen in Wit-Rusland. En ik maar denken dat Hergé dood was...