donderdag 2 februari 2006

Stalingrad


Vandaag precies 63 jaar geleden verklaarde de sovjetregering de Slag om Stalingrad voor beëindigd. De BBC biedt een fraaie webpagina met verhalen en radio-reportages over de strijd tegen de Duitse bezetter.
Deze week werd in Volgograd, zoals de stad nu heet, de fameuze scherpschutter Vasili Zaitsev herbegraven. Na vijftien jaar werd zo zijn laatste wens alsnog uitgevoerd. Over Zaitsev is een film gemaakt die de moeite waard is: Enemy at the Gates.

Onder meer de kou deed het Duitse leger de das om, maar ik herinner me van mijn bezoek aan Volgograd vooral dat het er vreselijk warm was. Een politieman jaagde ons uit een fontein weg, waar we verkoeling hadden gezocht. En later namen we in de haven van Volgograd een duik. Ik sluit niet uit dat de Duitsers het koud hadden omdat het winter was en ik het warm had omdat het hartje zomer was.

5 opmerkingen:

Anoniem zei

"Your smile shines as bright as any new morning sun.
But more than three hundred nazidogs fell by your gun." snipers paradise, leerzame site.

Anoniem zei

Hé Remco,

Je bent goed bezig zie ik.
Gaat het goed met jullie in dat koude landje?
Ik wilde even een berichtje achter laten echter kan dat alleen op deze manier. Is die kou daar een beetje vol te houden, shit wat zal het koud zijn zeg. Ik krijg het al koud bij de gedachte. Je hebt nog niet zoiets van had ik maar een tropisch land uitgekozen.
Met ons gaat alles lekker hier, druk aan het werk. Ik begin eind deze maand bij de brandweer Utrecht. Ben in de tussen tijd druk om mijn huis af te maken.
Als je weer eens in Nederland bent moet je maar eens komen buurten.
Doe de groeten daar aan je vrouw en geef die kleine een knuffel en we spreken elkaar.
Enjoy
Ruud

Anoniem zei

Een aanrader is ook het boek van Stephen Walsh, De slag om Stalingrad. Een goed boek met foto's en feiten over de gebeurtenissen. En natuurlijk de vele gruwelijke feiten.

Remco Reiding zei

Ha Werner,
Ja, dat is een mooi citaat. Toen ik de beelden van de herbegrafenis van Zaitsev zag, dacht ik ook even: ho eens, deze man heeft wel honderden mensen gedood, moet je die wel vereren? Maar ja, dat is natuurlijk een gevoelig thema.
Groet,
Remco

Remco Reiding zei

Hoi Ruud,

Leuk dat je op mijn blog bent beland. Het is ook de bedoeling dat bezoekers hier hun berichten achterlaten, maar je kunt me ook mailen: rreiding@gpd.nl.

De kou is weer helemaal terug hier. Minus 21 ofzo. Eerlijk gezegd vind ik het wel lekker. De kou is aangenaam, niet zo pijnlijk als in Nederland. En nu begint ook de zon nog te schijnen!

Een nieuw huisje, een nieuwe baan, toe maar. We denken eraan om in juni naar Nederland te gaan. Dan zullen we zeker proberen langs te komen. Kan Dima ook wat Nederlandse vriendjes en vriendinnetjes krijgen.

CU,
Remco