dinsdag 31 januari 2006

Poetin spreekt

Vladimir Vladimirovitsj gaf vandaag een persconferentie voor bijna duizend journalisten uit binnen- en buitenland. Tot de vragenstellers behoorden uiteraard loyalisten van Russia Today (het nieuwe propagandakanaal dat buitenlanders het echte, goede, mooie Rusland moet tonen), RIA Novosti en onze persoonlijke vriend van Argumenty i Fakty, die ook onderdeel uitmaakt van de Kremlinpool. Maar iedereen mocht komen luisteren en... warempel een vraag stellen, als je het geluk had dat je werd aangewezen.

Ik zag een Poolse collega van de televisie zowat een hartinfarct krijgen, toen ze de microfoon kreeg. ,,Mijn collega's zeiden dat ik toch geen vraag mocht stellen'', begon ze haperend, hetgeen een lachsalvo in de zaal tot gevolg had. Poetin zelf liet een zeldzame glimlach zien en antwoordde bijdehand. Wat precies, daar gaat het even niet om.

Wat eens te meer opviel, is hoe makkelijk Poetin vragen beantwoordt. Hij zit tamelijk ontspannen maar geconcentreerd op zijn stoel, verbetert vragenstellers, vraagt zelfs om een herformulering, maar antwoordt op vrijwel alles. Buitenlandse autoproducenten, de relatie met Japan, de inflatie, Hamas, Oezbekistan, regionale ontwikkeling - het gaat hem allemaal bijzonder goed af. Cijfers, historie, Poetin weet het allemaal.

Je kunt met andere woorden alles van Poetin zeggen, maar niet dat die man niet weet waarover hij praat.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Tsja, altijd hetzelfde met die dictators. Ze kunnen het mooi brengen...

Anoniem zei

Beste Remco,

Allereerst bedankt voor jouw reactie.
Graag wil ik iets meer weten over de bronnen die je gebruikt voor je commentaren.
Vaak zijn die sarcastisch van aard, analoog aan de algemene westerse (voor)oordelen over Rusland. Vaak wordt er alleen negatief gesproken in artikelen en uitzendingen. Is dat 'objectief'?
Ik heb t.a.v. de berichtgeving over de gijzeling in Beslan gebeld met een redacteur van 'Netwerk' die toegaf dat men wel wat overhaast commentaar had gegeven: "we DACHTEN dat het wel weer net zo fout zat als bij Nord-Ost....".
Let wel: ik weet dat er veel zaken in Rusland niet kloppen, getrouwd zijnde met een Russische journalist/schrijfster.
De berichtgeving kan wel wat genuanceerder. Maar research kost tijd.....

P.S. Wat vind je van de zender NTV?

Frans Boerlage zei

Klaas, je vraag was voor Remco, maar ik zou hier wel op willen reageren.
Over de bronnen van Remco, weet ik je niets bij te praten, maar over de oblectiviteit van artikelen en uitzendingen, kan ik je het volgende melden!
De wereld-journalistiek wordt uiteraard bepaald door wat de mensen willen weten/horen.
Bij de vraag over wat Remco van NTV vindt, zou ik in ieder geval willen zeggen dat ik deze zeker wel vind kloppen!

Remco Reiding zei

Beste Klaas en Frans,

Mijn commentaar is gebaseerd op indrukken, gesprekken, reizen, berichtgeving etc. Zeker op deze weblog wil ik niet alleen negatief zijn over Rusland, want het is een fascinerend land dat ook veel moois te bieden heeft. Maar als journalist kan het natuurlijk geen kwaad kritisch te kijken naar ontwikkelingen.

De opmerking over Beslan begrijp ik niet helemaal. Het zát toch ook net zo fout als bij Nord-Ost? Falende coördinatie door verschillende overheidstroepen, een chaotische bestorming en honderden doden - dan kun je moeilijk spreken van een geslaagde actie.

Overigens constateerde ik na Nord-Ost al dat wij Nederlanders daarbij heel anders redeneren dan de Russische autoriteiten. Wij tellen het aantal slachtoffers, de Russen aan de top het aantal gedode gijzelnemers.

Bij NTV werken twee vrienden van mij. Zij kunnen - de een wat openhartiger dan de ander - uitgebreid vertellen over hoe zeer het Kremlin zich mengt in de berichtgeving. Want ook NTV is al een paar jaar niet meer "onafhankelijk".

Eén voorbeeld:
In een item over Russen die tatoeages van Poetin laten zetten, wilde A. wat achtergrondinfo geven over hoe dat in de tijd van Stalin ging. Toen lieten gevangenen een tatoeage van Stalin op hun hart plaatsen in de hoop dat ze dan niet doodgeschoten zouden worden. Want wie durfde immers "op Stalin" te schieten.
Die hele anekdote MOEST eruit geknipt worden, want die zou iets negatiefs zeggen over het Stalin-tijdperk.

Weinig positiefs dus over het tv-nieuws van mijn kant. (Excuses.)

Groet,
Remco