maandag 13 februari 2006

Kazachstan: politieke moorden?

In december had ik het genoegen een bezoek te mogen brengen aan Kazachstan. Een fijn land, vind ik, vooral nadat ik tijdens mijn eerste reis voortdurend was achtervolgd, geïntimideerd en bedreigd.

Deze keer was van dat alles geen sprake ondanks mijn afspraak met Makpal Zjoenoesova (zie foto). Ik belde bij haar aan en achter een grote met camera's behangen poort deed een bewaker open. Het duurde even, maar we mochten binnenkomen en na ons gesprek kregen we heerlijke gerechten voorgeschoteld, want de gasten hadden vast honger. (Inderdaad!)

Deze mevrouw Zjoenoesova is niet alleen een beroemde volkszangeres in Kazachstan (klik hier voor wat aangenaam oosters geluid van de Kazachse Marianne Weber tijdens het lezen), maar ook sinds kort de weduwe van Zamanbek Noerkadilov. Ze vond haar man, een oppositieleider, met drie kogels in hoofd en lijf. Zelfmoord, zei de politie vastberaden. Een antwoord op de vraag hoe Zamanbek erin was geslaagd tot drie keer toe zichzelf te beschieten, behoorde niet tot de toelichting.

Ik moest weer even aan Zjoenoesova denken, toen ik las dat er weer een oppositieleider dood is gevonden in Kazachstan. Ook zijn chauffeur en lijfwacht lagen er vastgebonden en doorzeefd met kogels bij: morsdood.
Ongetwijfeld overduidelijk weer een geval van zelfmoord...

(Lees er morgen over in de GPD-kranten!)

Geen opmerkingen: