donderdag 2 oktober 2008

Loezjkov vs Heemskerk

Vlnr: Frank Heemskerk, Remco Reiding en Young Captain 2007, Conrad Keijzer. (Foto Oleg Klimov)

De afgelopen dagen was ik weinig thuis, omdat staatssecretaris Frank Heemskerk van economische zaken, belast met buitenlandse handel, op bezoek is in Rusland. We reden gisteren even de provincie in en op de terugweg mocht ik plaatsnemen naast Heemskerk in de ambassadeauto.

Deze week moest ik ook 'zakendoen' met het persteam van burgemeester Loezjkov van Moskou. De bedoeling was dat Loezjkov - of één van zijn voorlichters - in 120 woorden zijn toekomstvisie op zijn stad geeft. Daarmee zou hij zich scharen in een illuster rijtje.

Maar nee, ik kreeg eerst te horen dat de persofficier op dienstreis was, een paar dagen later dat hij zijn mail nog niet had gelezen en weer een dag later dat hij opnieuw op dienstreis was gegaan. Toen ik vroeg of niet iemand anders van de persdienst een antwoordje kon formuleren, antwoordde de kenau na anderhalve week soebatten: ,,Wat denkt u wel, dat u binnen een dag antwoord krijgt ofzo?''

Het contrast met het volstrekt onbeschofte, bureaucratische en gesloten optreden van Loezjkovs vazallen zag ik deze week extra scherp. Onze staatssecretaris liep vrij rond tussen het publiek bij de opening van de tentoonstelling New Dutch Design, met een (Nederlands) biertje in de hand. Zijn persvoorlichter was voortdurend aanspreekbaar of per telefoon bereikbaar. En of ik alsjeblieft "je" tegen de staatssecretaris wilde zeggen...

Geen opmerkingen: