maandag 18 augustus 2008

Oorlog (25) - Censuur?

Nog een teken dat de Russen de propagandaoorlog ook naar zich aan het toetrekken zijn. Ik kreeg al twee keer onderstaande mail, waarin deze keer de Duitse media ervan langs krijgen:

Ein kleines Mädchen spricht die Wahrheit über georgische Angriffe:http://youtube.com/watch?v=H8XI2Chc6uQ
(YouTube manipuliert den Aufrufzähler und lässt dieses Video nicht populär werden)

2000 Tote innerhalb von 2 Tagen durch georgischen Angriff - RIPFür alle Kinder, Frauen, Männer die durch georgische Angriffe umgekommen sind starten wir diese Aktion.

Wir sind gegen Propaganda in deutschen Medien!
Wir sind keine Medien-Marionetten.
Wir wollten die WAHRHEIT! Wir sind das Volk!

Verbreite diese Nachricht wie ein Lauffeuer! (Emails, Blogs, Foren, ICQ)Zusammen sind wir stark.


De mail verwijst naar een uitzending van Fox. Een 12-jarige meisje mocht daar haar tragische verhaal vertellen, deels door middel van keurig ingefluisterde antwoorden. Is dit de dochter van die Amerikaan die Saakasjvili met Hitler vergeleek?

Dit is de aanleiding, een (vermeende?) censuur op de Amerikaanse televisie. Dat er ook in de VS propaganda wordt bedreven, is geen verrassing. Maar dit vind ik toch wel een klein beetje schokkend.

Goede vraag natuurlijk maar helaas geen antwoord van Condoleezza Rice. De methode is bekend: ik heb me al heel vaak uitgesproken tegen de Russische tactiek om bij elk schandaal een vergelijkbaar schandaal in het Westen op te diepen in plaats van in te gaan op de eigen misdaden.

Ook de Russische autoriteiten weten de westerse media te vinden. Kwam Saakasjvili met live interviews op CNN, de Russen haalden hun best Engels sprekende topfunctionaris uit de kast: vice-premier Sergej Ivanov, volgens verschillende bronnen in de jaren tachtig tweede secretaris op de sovjetambassade in Londen. Hij mocht rechtstreeks bij hetzelfde CNN en BBC's Hardtalk de Russische visie op de gebeurtenissen geven.

4 opmerkingen:

SJK zei

De schrijver van dat Duitse bericht doet net alsof het getal van 2000 doden in Zuid-Ossetië niet door de Duitse media is gemeld. Dat is onzin, ik ben dat namelijk in meerdere artikelen in Duitse kranten en tijdschriften tegengekomen (bv. in Der Spiegel een week geleden: http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,571565,00.html). Alleen wordt het getal niet als een vaststaand feit gepresenteerd, omdat er nog geen zekerheid is dat dat getal ook daadwerkelijk klopt (http://www.guardian.co.uk/world/2008/aug/13/georgia). Om dezelfde reden heeft de 'Westerse pers' ook geen feitelijke uitspraken gedaan over het aantal Georgische slachtoffers.

Volgens mij is er door de Westers media ook nergens beweerd dat Georgië volledig onschuldig zou zijn geweest in deze oorlog - en dat zijn ze natuurlijk ook niet geweest - en dat Georgië zelf geen slachtoffers zou hebben gemaakt.

Remco Reiding zei

Allemaal waar, maar je gaat nu toch niet beweren dat ik propaganda voor de Russen voer, hè?! ;-)

Voor alle zekerheid: ik probeer alleen maar de informatieoorlog in al zijn facetten te laten zien, omdat die me minstens zo boeit als de echte gevechten.

Zelf heb ik de aantallen doden en gewonden ook als niet vaststaande feiten gepresenteerd. Ze zijn oncontroleerbaar en onbevestigd.

Mijn eerste berichtgeving maakte sprake van een Georgische aanval, maar dat wil niet zeggen dat de schuld slechts aan die kant gezocht moet worden. In latere berichtgeving is sprake van Russische troepen over grote delen van Georgië, maar dat pleit Saakasjvili weer niet vrij. Die lijn kom je overal tegen. Met andere woorden: ik denk dat de meeste Europese media behoorlijk onbevooroordeeld werken, ook de Duitse.

SJK zei

Nee, ik verwijt je absoluut geen Russische propaganda. ;-)
Maar ik wilde het verwijt van die schrijver van dat Duitse bericht, dat de Westerse (en in dit geval, Duitse) media alleen aandacht geeft aan de Georgische kant en niet aan de Zuid-Ossetische slachtoffers, ermee weerleggen.

Overigens, complimenten voor je weblog, het is een mooie aanvulling op de gewone nieuwsartikelen.

Remco Reiding zei

Juist, daar is de reactiemogelijkheid voor bedoeld: voor complimenten, niet voor kritiek. ;-)