dinsdag 6 februari 2007

Strippers en gigolo's


Gisteren was ik voor een reportage in een stripbar voor vrouwen, voor de zekerheid in aanwezigheid van een mannelijke tolk mocht ik de erotische bewegingen verkeerd begrijpen. Daardoor zag de mooiste dame van de tent ons aan voor een stelletje. Kennelijk zijn homo's geen ongebruikelijke gasten in stripbars met strippende mannen en kwijlende vrouwen.

Het zit zo. Het laatste jaar is het aantal stripclubs voor dames fors toegenomen. We hebben nu niet alleen Roodkapje, maar ook Egoistka, Nirvana en Caprice. Volgens Newsweek zijn er zelfs meer van dergelijke vrouwenclubs in Moskou dan in de rest van Europa. Dus ging ik maar eens een kijkje nemen, want we worden nu eenmaal geacht trends in de gaten te houden.

Opvallend aan het fenomeen is niet alleen het aantal clubs. De manager van Egoistka corrigeerde mij nog door te zeggen dat zijn club geen stripbar maar een ontspanningscentrum voor vrouwen is, maar door dat soort woordengoochelarij laat ik me natuurlijk niet vangen. In Moskou kan alles en dat geldt ook voor dergelijke clubs.

Het werd niet met zoveel woorden gezegd, maar stilzwijgend werd wel erkend dat sommige mannen in sommige clubs meer doen dan hun kleren uittrekken. Voor de veiligheid werd slechts gezegd dat het bezoekende vrouwen vrijstaat strippers thuis uit te nodigen en dat die ja of nee kunnen zeggen. Want als je erkent dat volop de liefde wordt bedreven in het pand, tsja, dan zeg je in feite dat je een hoerenhuis runt.

Of zoals de art director van club Nirvana zei: ,,Het woord seks kennen wij niet.'' Om het woord seks direct te gebruiken in de volgende zin: ,,Wij creëren een sfeer van seks en vervolgens is alles mogelijk.'' Jaja.

Russische vrouwen - en vooral die met veel geld en weinig tijd - verlangen dus geregeld meer dan een leuke show. En zulke wensen vereisen nu eenmaal discretie.

1 opmerking:

Bootsma zei

hmmm... jaja