zondag 5 maart 2006

Poetin Poll (2) - De media

Zestig procent van jullie denkt dus dat Poetin aanblijft na 2008. Dat is opmerkelijk, omdat Poetin zelf voortdurend zegt dat hij niet aan een derde termijn gaat beginnen.

Opvallend is ook dat dergelijke uitspraken telkens weer als nieuws worden gepresenteerd, alsof journalisten - net als jullie - domweg niet geloven dat hij de waarheid spreekt en woord houdt. De media schreven er onder meer over op 23 december 2004, 12 april, 3 augustus, 7 september, 18 september, 28 september en 31 oktober 2005. Misschien is de gedachte: hoe vaker we Poetin citeren over zijn afscheid, hoe moeilijker het voor hem wordt nog op zijn uitspraken terug te komen.

Wat denk jij?

Later meer.
Eerdere berichten: Poetin Poll (1)

5 opmerkingen:

Muumi zei

Tuurlijk treedt hij af. Hij is toch geen Loekasjenko? Vast wel vergelijkbaar met de manier waarop Tsaar Boris destijds het stokje heeft overgegeven. Zat jij toen al daar? Ik heb de speech live op tv gezien in Kiev. Als je hem ergens kunt vinden in een archief, kun je je alvast voorbereiden op de manier waarop Poetin dat gaat doen. Hij zal wel moeten...

Remco Reiding zei

Ik heb mijn twijfels, al is het door jou geschetste scenario het meest waarschijnlijke. Maar Poetin gelooft werkelijk dat het land niet zonder hem kan volgens mij.

Frans Boerlage zei

Ik denk dat hij zijn derde termijn al aan het invullen is, inderdaad denkt hij dat Rusland niet zonder hem kan, en de werkelijke Poetin komt in de gepubliceerde artikelen natuurlijk niet naar voren.
Ik zal niet zeggen dat ik het niet altijd met zijn politiek eens ben, maar op een hoop punten stel je natuurlijk je vraagtekens!

Anoniem zei

Hij zal wel af moeten treden. Ja, eigenlijk wel. Maar moeten en doen is weer heel wat anders. Ik denk dat Remco gelijk heeft door te stellen dat Poetin denkt dat moedertje Rusland niet zonder hem kan. Het parlement zal Poetin daar wel bij helpen.

Muumi zei

In ieder geval heeft hij relatief 'schone' handen in vergelijking met Koestjma en Loekasjenko. Vooral tegenover de 'eigen' bevolking dan. Wat niet betekent dat hij geen geduchte tegenstanders heeft (Chodorovski bijvoorbeeld). Niet alleen zijn opvolging, maar ook zijn toekomst en het veiligstellen van zijn erfgoed (het systeem van "vertikale macht") zullen zorgen voor hem zijn. Helemaal complex is natuurlijk de situatie in Tsjetsjenië, vooral nu er geen tweede Alexander Lebed voorhanden is. Tenzij Roman Abramovitsj of Joeri Loezjkov in beeld komen...