maandag 20 maart 2006

In Wit-Rusland (15) - Lege kruk

Journalisten struikelden vanmiddag zowat over mij heen tijdens de gebruikelijke persconferentie van de OVSE, de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa. Want, om met Hazes te spreken, het was ontzettend druk, ik zat naast een lege kruk. Nou ja, lege stoel. En uitgerekend in die stoel naast mij nam tot jaloezie van enkele collega’s plaats: Aleksandr Milinkevitsj, de belangrijkste oppositiekandidaat in Wit-Rusland en de grootste uitdager van president Aleksander Loekasjenko.

Milinkevitsj maakt op mij een onverwacht sterke indruk. Ik vond hem er eerst wat sullig uit zien, met zijn baardje en zwarte instapschoenen. Typisch een wiskunde- of natuurkundeleraar. En dat is hij toevallig ook: wiskundige en natuurkundige.

Hij wreef een beetje in zijn vermoeide ogen, was de kleur in zijn rode neus van gisteravond (kou, opwinding, drank?) een beetje kwijtgeraakt en tikte af en toe wat ongeduldig met zijn handen.

Je begrijpt dat ik Milinkevitsj niet te veel wilde storen, want hij wilde ook horen wat iedereen verwachtte: dat de OVSE de verkiezingen als niet eerlijk en niet open bestempelde. Toch stelde ik hem af en toe een vraag. De antwoorden staan morgen verwerkt in mijn stukken voor de GPD-kranten. Voor echt boeiende uitspraken moet je echter bij de zittende president zijn of bij de hardliner van de oppositie, Aleksandr Kozoelin. Ook zij komen morgen aan bod.

Geen opmerkingen: