maandag 20 maart 2006

In Wit-Rusland (12) - Verkiezingsdag

Milinkevitsj op het Oktoberplein (Foto AFP)

Verkiezingsdag zit erop en we leven nog. Van alle dreigementen van de KGB kwam niets terecht. Geen bloedbad, geen klopjacht op terroristen (lees: demonstranten) en geen arrestaties. Het was ook de meest logische uitkomst: er was alleen maar angst gezaaid om mensen van de straat te houden.

Dat lukte maar deels. Duizenden mensen protesteerden op het Oktoberplein. De menigte was niet groot genoeg om een revolutie te ontketenen, maar heeft wel potentieel. Het volk heeft gezien dat de politie er niet op los heeft geslagen, dus is de verwachting dat morgen meer mensen de stoute schoenen aantrekken.

Het lijkt dus een kwestie van de lange adem te worden en dus zouden mijn blogavontuur in Wit-Rusland weleens langer kunnen duren dan gepland.

O ja, er werd natuurlijk ook gestemd. Voor de vorm, want het was natuurlijk duidelijk dat Batka (Vadertje) Loekasjenko als winnaar uit de bus zou komen. De officiële, maar dubieuze exit polls geven aan dat de zittende president 85 procent van de stemmen heeft gekregen. De belangrijkste oppositieleider eindigde, zoals verwacht, op een straatlengte afstand van Loekasjenko met een schamele drie procent.

Overdag bezocht ik een aantal stembureaus en zag hoe de ‘feestdag’, naar oud sovjetgebruik, werd gevierd. Ik was ’s avonds natuurlijk op het Oktoberplein aanwezig, al had ik mijn gloednieuwe camera voor de zekerheid in het hotel achtergelaten. Alle grote persbureaus waren toch aanwezig. Een hele reeks foto’s kun je hier bekijken.

Straks (maandagochtend en-middag) kun je mijn verhaal lezen in de GPD-kranten. Voor de vroege vogels is er ook nog de live-uitzending van BNR Nieuwsradio om 06.05 uur. In latere nieuwsbulletins kun je mijn stem vermoedelijk ook horen.

Geen opmerkingen: